Tältä sivulta löydät Optimin toimeksiannoissa käytettävät sopimusehdot, jotka ovat käytössä, jos muuta ei ole nimenomaisesti sovittu.
| Yleiset ehdot |
| Tilitoimistosopimus tai muu asiakkaan kanssa tehty sopimus ja nämä yleiset sopimusehdot muodostavat sopimuskokonaisuuden, jota tarkoitetaan käytettäessä jäljempänä sanaa sopimus, jollei asiayhteydestä muuta ilmene. Sopimuskohdalla tarkoitetaan näissä yleisissä sopimusehdoissa yhtä kappaletta sopimustekstissä. Näitä yleisiä sopimusehtoja sovelletaan toissijaisesti muuhun osapuolten välillä sovittuun nähden. Itse palvelusopimus ja muut osapuolten väliset palvelusopimuksessa määritettyä palvelua koskevat sopimukset ovat näihin ehtoihin nähden ensisijaisia. Mikäli sopimusteksti ja otsikointi ovat ristiriidassa, sovelletaan sopimustekstiä ja otsikko jätetään täysin vaille merkitystä. Esimerkiksi asiakkaan vastuita ja velvollisuuksia voidaan määritellä muuallakin kuin ”Asiakkaan vastuut ja velvollisuudet”-otsikon alla. |
| Sopimuksen syntyminen ja voimassaolo |
| Tilitoimiston tarjous on voimassa 30 päivää tarjouksen päiväyksestä. Sopimus astuu voimaan, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen tai tilitoimisto on antanut vahvistuksen asiakkaan tilaukseen. Sopimus on voimassa toistaiseksi 2 kuukauden irtisanomisajalla. Määräaikainen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana 2 kuukauden irtisanomisajalla, mikäli kumpikaan osapuoli ei vähintään 2 kuukautta ennen määräaikaisen sopimuksen päättymistä irtisano sopimusta. |
| Palvelut |
| Tilitoimisto on velvollinen tuottamaan palvelut huolellisesti ja ammattitaitoisesti kirjanpitolain ja hyvän kirjanpitotavan mukaisesti. Palvelu aloitetaan, mikäli muuta ei ole sovittu, viipymättä sen jälkeen, kun asiakas on toimittanut tilitoimistolle tarvittavat tiedon ja aineiston, maksanut mahdollisen ennakkomaksun ja tilitoimistosopimus mahdollisen aikaisemman tilitoimiston välillä on päättynyt ja aineiston ja tietojen siirto sekä kaikki muut mahdolliset tarpeelliset tilitoimistosopimuksen siirtoon liittyvät toimenpiteet on saatu tehtyä. Mikäli muuta ei ole sovittu, asiakas vastaa mahdollisen aikaisemman tilitoimistosopimuksen irtisanomisesta. |
| Asiakkaan vastuut ja velvollisuudet |
| Asiakkaan velvollisuutena on antaa nimetyn ja valtuutetun yhteyshenkilönsä välityksellä tilitoimistolle ajan tasalla olevat kaikki palvelujen toteuttamiseksi tarpeelliset perustiedot asiakkaasta sekä kaikki tilitoimiston palvelun toteuttamiseksi tarvitsemat tiedot ja aineisto tilitoimiston määritteleminä ajankohtina. Asiakkaan on muutenkin kaikin tavoin myötävaikutettava palvelun sujuvaksi toteuttamiseksi, hoidettava omat sopimuksenmukaiset velvoitteensa huolellisesti tilitoimiston ja viranomaisten antamien ohjeiden ja suositusten mukaisesti ja toimittava siten, että tilitoimisto pystyy kaikin puolin hoitamaan tehtävänsä asianmukaisesti normaalin työajan puitteissa (ma-pe 8-16). Asiakas vastaa kaikkiin tilitoimiston tiedusteluihin ja tarkistuspyyntöihin ilman tarpeetonta viivytystä. Asiakas vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta sekä mahdollisesti antamiensa väärien tietojen aiheuttamista vahingoista. |
| Asiakas vastaa kirjanpitovelvollisena kirjanpidostaan, verovelvollisena veroistaan ja työnantajana työnantajavelvoitteistaan. Asianmukaisten valvonta- ja viranomaisilmoitusten tekemisestä ja tarvittavien lupien hankkimisesta vastaa asiakas. Asiakas huolehtii asianmukaisen liiketapahtumia kuvaavan aineiston kokoamisesta, säilyttämisestä ja toimittamisesta tilitoimistolle. Asiakas vastaa tilitoimistolle toimittamiensa tietojen oikeellisuudesta, täydellisyydestä ja kuulumisesta kirjanpitoon. Asiakkaan vastuulla on päättää, mitä laskelmia ja raportteja tehdään ja miten niitä hyödynnetään. |
| Tilitoimiston vastuu, velvollisuudet ja vastuun rajoitukset |
| Tilitoimisto antaa sopimuksen mukaiset palvelunsa ja asiantuntemuksensa asiakkaan käyttöön. Tilitoimisto ei ole velvollinen tarkkailemaan, tarkastamaan tai korjaamaan asiakkaan toimittamiin aineistoihin sisältyviä tietoja tai virheitä, ellei toisin ole sovittu. Mikäli tilitoimisto kuitenkin tulee huomanneeksi virheen toimitetussa aineistossa, siitä on ilmoitettava asiakkaalle. |
| Asiakkaalla on velvollisuus näyttää, että tilitoimiston asianmukainen, ajallaan suoritettu sopimuksenmukainen toimenpide olisi estänyt vahingon tai rajoittanut sitä. Siltä osin kuin asiakas ei pysty näyttämään edellä mainittua, tilitoimistolle ei muodostu vahingonkorvausvastuuta. Tilitoimisto ei vastaa asiakkaan veroista. Tilitoimisto vastaa vahingoista vain tämän sopimuskohdan mukaisesti. Sikäli kun vahinkoa ei ole mainittu sopimuksessa, katsotaan, ettei se kuulu tilitoimiston vastuulle. Tilitoimisto ei vastaa mistään asiakkaan tai asiakkaan puolesta tai lukuun toimineen muun henkilön kuin tilitoimiston edustajan aiheuttamasta virheestä, viivästyksestä, vahingosta tai tällaisen tahon syystä aiheutuneesta virheestä, viivästyksestä tai vahingosta. Tilitoimistolla on oikeus laskuttaa asiakkaalta asiakkaasta johtuvat lisätyöt ja kulut hinnastonsa mukaisesti. Tämän sopimuksen perusteella tilitoimisto ei vastaa tai päätä liiketoiminnallisista tai liikkeenjohdollisista ratkaisuista. Tämä sopimus ei kuitenkaan muuta muita mahdollisia sopimuksia, joissa edellä mainituista ratkaisuista on sovittu. |
| Tilitoimisto ei vastaa välillisistä vahingoista, kuten tulonmenetyksestä, palvelunkeskeytyksestä tai saamatta jääneestä voitosta tai muusta niihin verrattavasta vahingosta. Tilitoimisto vastaa vain huolimattomuudestaan johtuvista välittömistä vahingoista. Tilitoimiston vastuun enimmäismäärä on aina enintään 5 000 euroa yhdessä vahinkotapahtumassa ja saman tilikauden aikana ilmenneiden vahinkotapahtumien osalta yhteensä enintään 10 000 euroa. Vahinko katsotaan yhdeksi vahinkotapahtumaksi, vaikka siihen on vaikuttanut saman virheen toistuminen ja se vaikuttaisi useampaan tilikauteen. Vahingon katsotaan ilmenneen kokonaan sen tilikauden aikana, jolloin se olennaisilta osiltaan ilmeni, vaikka jokin vahingon osa ilmenisi muuna tilikautena. Sopimusrikkomus, virhe tai laiminlyönti palvelujen suorittamisessa eivät aiheuta tilitoimistolle muuta seuraamusta tai vahingonkorvausvastuuta kuin mitä edellä on todettu, pois lukien pakottavasta lainsäädännöstä mahdollisesti johtuvat velvollisuudet. |
| Tämän “Tilitoimiston vastuu, velvollisuudet ja vastuun rajoitukset”-sopimuskohdan sopijapuolet ymmärtävät, pitävät sitä kohtuullisena ja sitoutuvat olemaan vaatimatta sen kohtuullistamista miltään osin. |
| Tilitoimiston virhe: ilmoittaminen ja korjaaminen |
| Tilitoimiston asiakkaalle toimittamassa palvelussa ilmenneestä virheestä on asiakkaan viipymättä ilmoitettava tilitoimistolle. Tilitoimistolla on oikeus ja velvollisuus korjata virhe veloituksetta ja ilman aiheetonta viivytystä. Asiakas menettää oikeutensa vedota sellaiseen virheeseen ja esittää vaatimuksia sellaisen virheen perusteella, jonka ilmoittamisen hän laiminlyö ja jonka asiakas on havainnut tai hänen olisi se pitänyt kohtuudella havaita. |
| Vaatimukset |
| Vaatimukset tilitoimistolle on tehtävä kirjallisesti ilman aiheetonta viivytystä. Huomautus on tehtävä välittömästi, kun virhe tai puute havaitaan tai viimeistään 14 päivää havaitsemisen jälkeen. Mikäli virhe oli kohtuudella havaittavissa, mutta sitä ei havaittu, 14 päivän määräaika lasketaan siitä hetkestä, kun virhe olisi pitänyt kohtuudella havaita. Eritelty vaatimus virheen tai puutteen perusteella tulee tehdä tilitoimistolle 6 kuukauden kuluessa vahingon toteamisesta tai siitä kun se olisi ollut kohtuudella todettavissa. Eritelty vaatimus on tehtävä myös kolmen vuoden kuluessa kyseisen palvelun toimittamisesta tai jos kyseessä on tilitoimiston vastuulla oleva virhe asiakkaan jälkiverotarkastettavaa kirjanpitoa suoraan koskevassa palvelussa, eritelty vaatimus on tehtävä kuuden vuoden kuluessa kyseisen palvelun toimittamisesta. Mikäli tämän sopimuskohdan määräaikoja ei noudateta, asiakas menettää kokonaan oikeuden vaatimusten esittämiseen ja korvausten saamiseen kyseisten virheiden tai puutteiden osalta. Kolmannen osapuolen tehdessä osapuolelle palvelujen tai sopimuksen perusteella korvausvaatimuksen, siitä on ilmoitettava toiselle osapuolelle ilman aiheetonta viivytystä. Jos tilitoimisto joutuu maksamaan kolmannelle osapuolelle vahingonkorvausta palvelujen tai sopimuksen perusteella tilitoimistosta riippumattomasta syystä, asiakkaan on hyvitettävä tilitoimistolle tästä aiheutunut menetys. |
| Alihankkijat ja henkilöstö |
| Osapuoli vastaa alihankkijansa suorituksesta kuin omastaan. Asiakkaan velvollisuudet tilitoimistolle, ehdot tilitoimiston vastuunrajoituksista ja tämä sopimus muutoinkin ovat voimassa myös tilitoimiston alihankkijan, henkilöstön, osakkaiden ja johtohenkilöiden hyväksi. |
| Vastuuvakuutus |
| Tilitoimistolla on palveluja suorittaessaan asianmukainen vastuuvakuutus. Asiakkaan velvollisuus on vahinkotapahtuman yhteydessä antaa osaltaan vakuutusyhtiölle tarpeelliset selvitykset ja varattava tälle mahdollisuus arvioida vahingon määrä ja laatu. |
| Salassapitovelvollisuus |
| Osapuolet sitoutuvat olemaan ilmaisematta tai käyttämättä itsensä tai kolmannen osapuolen hyväksi toisen osapuolen liike- tai ammattisalaisuuksia, luottamuksellisia tietoja sekä muita tietoja, joita ei ole tarkoitettu kolmannen osapuolen tietoon tai julkiseksi tiedoksi. Salassapidon piiriin kuuluu esimerkiksi tämä sopimus ja kaikki sen valmisteluun liittyvä aineisto. Salassapitovelvollisuuden piiriin kuuluvia tietoja ei saa käyttää muutoin kuin sopimuksen täyttämiseksi. Salassapitovelvollisuus jatkuu sopimuksen päätyttyäkin. Osapuolten velvollisuus on sitouttaa oma henkilöstönsä tähän salassapitovelvollisuuteen. |
| Oikeus palveluiden keskeyttämiseen ja sopimuksen purkuun |
| Tilitoimisto on oikeutettu keskeyttämään sopimuksenmukaisten palvelujen tuottamisen, jos asiakkaan maksu tilitoimistolle viivästyy yli seitsemän päivää, asiakas rikkoo tämän sopimuksen mukaisia velvollisuuksiaan tai palvelujen tuottamisen kannalta merkityksellistä lakia taikka viranomaisen määräystä, ohjetta tai suositusta. Tilitoimistolla on oikeus purkaa sopimus, jos asiakas ei oikaise tilannetta 7 päivän kuluessa tilitoimiston kirjallisesta huomautuksesta. |
| Asiakkaalla on oikeus purkaa sopimus tilitoimiston olennaisen sopimusrikkomuksen perusteella, jos tilitoimisto ei ryhdy oikaisemaan tilannetta 7 päivän kuluessa asiakkaan kirjallisesta huomautuksesta. |
| Jos toinen osapuoli asetetaan konkurssiin tai sitä haetaan saneeraus- tai velkajärjestelymenettelyyn, toinen osapuoli saa purkaa sopimuksen. |
| Eräät palvelut sopimuksen päättyessä |
| Sopimuksen aikana päättyneen tilikauden tilinpäätöksen tilitoimisto on velvollinen tekemään, jos sopimus päättyy ennen kuin tilinpäätös on laadittu ja asiakas maksaa siitä ennakkomaksun ja toimittaa tilitoimistolle tilinpäätökseen tarvittavat tiedot ja aineiston. Sopimuksen päättyessä kesken tilikauden, tilitoimisto laatii ennakkomaksun saatuaan tasetilien erittelyt käytettävissään olevan tiedon ja aineiston perusteella. Asiakas on velvollinen antamaan tilitoimistolle tämän sopimuskohdan toteuttamiseksi tarvittavat tiedot ja muutenkin myötävaikuttamaan tämän sopimuskohdan toteuttamiseksi. Tilitoimisto hoitaa myös muut vastaavat, esimerkiksi palkanlaskentaan ja palkkakirjanpitoon liittyvät tarpeelliset erittelyt sopimuksen päättyessä. Tämän sopimuskohdan toteuttamiseksi tilitoimisto on oikeutettu veloittamaan asiakkaalta kustannukset ja kohtuullisen palkkion laskutuskäytäntönsä mukaisesti. |
| Aineisto |
| Tilitoimiston palvelun toteuttamista varten tuottaman aineiston oikeudet kuuluvat tilitoimistolle. Tästä riippumatta asiakkaalla olevat mahdolliset oikeudet tilitoimistolle antamaansa aineistoon säilyvät voimassa. |
| Tilitoimistolla on oikeus pitää hallussaan kaikki asiakkaan toimittama aineisto ja palvelun toteuttamiseksi tai muuten asiakasta varten laadittu aineisto, kunnes tilitoimisto on saanut suorituksen kaikista asiakkaalta olevista saatavistaan. Heti maksun saatuaan tilitoimisto luovuttaa aineiston viipymättä. |
| Asiakas vastaa aineiston noutamisesta kustannuksellaan. Mikäli asiakas ei nouda aineistoa tilitoimiston määrittämänä aikana, tilitoimisto toimittaa aineiston asiakkaalle asiakkaan kustannuksella. |
| Tilitoimisto voi säilyttää kopiot asiakkaan toimittamasta ja palvelun toteuttamiseksi tai muuten asiakasta varten laaditusta aineistosta sopimuksen päätyttyäkin. Tästä tilitoimistolla on oikeus periä erillinen kohtuullinen maksu. |
| Maksut ja laskut |
| Sopimukseen kuulumattomista taloushallinnon alaan kuuluvista töistä veloitetaan seuraavasti: Perustason Reskontra-, kirjanpito-, palkanlaskenta- yms työt 67 eur/h, Tilinpäätöstyö, asiakasneuvonta ja talouspäällikkötyöt 89 eur/h ja vaativat verokonsultointi yms. työt 112 eur/h |
| Asiakkaan velvollisuus on maksaa sovittu palkkio tilitoimistolle. Tilitoimistosta riippumattomista lisätöistä ja sopimukseen kuulumattomista töistä tilitoimisto on oikeutettu veloittamaan käytäntönsä mukaisen korvauksen. Esimerkiksi lain muutokset ovat tilitoimistosta riippumaton syy lisätöille. Lisäksi tilitoimisto on oikeutettu veloittamaan tarpeelliset suoranaiset matka- ja muut kustannukset. Tilitoimiston virheestä tai laiminlyönnistä johtuvista lisätöistä ei tilitoimistolla ole oikeutta periä erillistä maksua. |
| Maksut eivät sisällä arvonlisäveroa, jos ei muuta ole sovittu. |
| Myös irtisanomisajalta asiakas maksaa kuukausittain tilitoimistolle edellisten kuuden kuukauden jaksolta lasketun keskimääräisen kuukausittaisen maksun, vaikka tilitoimistolla ei olisi teetetty palveluja irtisanomisaikana. |
| Maksuehto mainitaan laskussa. Viivästyskorkoa maksetaan korkolain mukaan. Tilitoimistolla on oikeus veloittaa viivästyneen maksun perimiskulut. |
| Laskuja koskevat huomautukset on tehtävä kirjallisesti 10 päivän kuluessa laskun päiväyksestä. |
| Mikäli työvoimakustannusten tai lain muuttumisen tai viranomaismääräyksen tai muun vastaavan syyn takia maksut tai maksujen määräytymisperusteet muuttuvat, tilitoimistolla on oikeus muuttaa maksuja vastaavasti. |
| Tilitoimiston on ilmoitettava maksujen muutoksista asiakkaalle kirjallisesti viimeistään 30 päivää ennen muutoksen voimaantuloa tai jos se ei ole mahdollista, viipymättä muutoksesta tiedon saatuaan. Tällöin asiakkaalla on oikeus 14 päivän kuluessa ilmoituksen päiväyksestä kirjallisesti irtisanoa sopimus päättymään muutoksen voimaantulopäivänä. |
| Force majeure; vapauttamisperusteet |
| Sopijapuoli ei vastaa viivästyksestä tai vahingosta, joka johtuu sellaisesta sopijapuolen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta ylivoimaisesta esteestä (sota, lakko, yleisen liikenteen, tietoliikenteen tai sähkönjakelun katkeaminen, keskeytys tai häiriö, luonnonmullistus tai muu vastaava tapahtuma), jota ei ole voinut kohtuudella sopimuksentekohetkellä ennakoida eikä sitä ole voinut kohtuudella voittaa eikä välttää. Vapauttamisperusteita ovat myös viranomaisen tai pankin virhe tai viivästys, laitteisto- ohjelmisto-, yhteys- tai linjavika ja verkko-operaattorin toimenpide. Myös alihankkijan ylivoimaista estettä pidetään sopijapuolen ylivoimaisena esteenä ja alihankkijan vapautumisperustetta sopijapuolen vapautumisperusteena. Jos kuitenkin alihankkijan vastuulla olevan suorituksen voi kohtuullisin kuluin ja ilman olennaista viivästystä tehdä tai hankkia muin keinoin, sopijapuolen velvollisuus on tehdä tai hankkia suoritus. Esteen tai vapautumisperusteen ilmaantumisesta ja sen lakkaamisesta on viipymättä ilmoitettava kirjallisesti toiselle osapuolelle. |
| Ilmoitukset |
| Sopimuksen irtisanominen tai purkaminen samoin kuin muut sopimuksen mukaiset huomautukset ja ilmoitukset on tehtävä kirjallisesti. |
| Tietoturvallisuus ja suojausjärjestelmät |
| Osapuolet vastaavat omalta osaltaan tietoturvallisuudesta ja huolehtivat asianmukaisten viruksentorjunta- ja muiden suojausjärjestelmien hankinnasta, ylläpidosta ja ajanmukaisuudesta. |
| Sovellusohjelman käyttö palveluissa |
| Käytettäessä palveluissa apuna sovellusohjelmistoa, esim. Procountoria, sovelletaan seuraavia ehtoja: |
| Tilitoimisto hankkii erillistä maksua vastaan asiakkaalle tarvittavat käyttöoikeudet sovellusohjelmistoon. Sovellusohjelmisto sijaitsee tilitoimiston tai ohjelmistotoimittajan nimeämällä palvelimella. Asiakas vastaa sovellusohjelmiston käyttöä varten tarvittavista tietoliikenneyhteyksistä, tietojen siirron kustannuksista, käyttämiensä ohjelmistojen ja laitteiden sopivuudesta, toimivuudesta ja kunnossapidosta. Asiakas hankkii käyttöönsä asianmukaiset ja ajantasaiset virussuojaus- ja suojamuurijärjestelmät. Tilitoimisto ei vastaa ohjelmiston toimivuudesta asiakkaan käyttöympäristössä eikä ohjelmistokorjausten, -päivitysten ja ohjelmistoylläpitotoimien aikaan saamista muutostarpeista asiakkaan käyttöympäristössä. |
| Asiakas vastaa ohjelmiston käytöstä. Asiakkaan ohjelmiston kautta tuottama aineisto katsotaan asiakkaan tilitoimistolle luovuttamaksi kirjanpitoaineistoksi, josta asiakas vastaa tämän sopimuksen mukaisesti. |
| Asiakkaan tulee noudattaa tilitoimiston ja ohjelmistovalmistajan ja muun vastaavan tahon ohjeita. Asiakas saa käyttää ohjelmistoa ja käyttöoikeutta vain sovittuun tarkoitukseen. Asiakas ei saa luovuttaa käyttöoikeuttaan tai ohjelmistoa tai ohjelmiston avulla tuotettua palvelua tai aineistoa edelleen. |
| Asiakkaan on säilytettävä käyttöoikeuteensa ja ohjelmistoon liittyviä käyttäjätunnuksia ja salasanoja huolellisesti. Vain Asiakkaan henkilöstöön tai hallitukseen kuuluva nimetty käyttäjä saa käyttää asiakkaan käyttäjätunnuksia. Kaikista asiakkaan käyttäjätunnuksilla tehdyistä toimenpiteistä vastaa asiakas. |
| Tilitoimisto ei vastaa siitä, että ohjelmisto on jatkuvasti käytettävissä ilman häiriöitä ja katkoksia eikä tilitoimisto vastaa häiriöistä tai katkoksista johtuvista vahingoista. Häiriöistä ja katkoksista tulee ilmoittaa tilitoimistolle yksilöidysti ilman aiheetonta viivytystä. Tilitoimisto ei vastaa ohjelman ongelmien, häiriöiden ja katkoksien selvittelystä, mutta se voi kuitenkin sen tarpeelliseksi katsoessaan yrittää ratkaista ongelmaa. Tällöin, jos häiriö ei johdu tilitoimiston vastuulla olevasta syystä, tilitoimisto on oikeutettu saamaan tekemästään työstä palkkion hinnastonsa ja käytäntönsä mukaisesti. |
| Kumpikin osapuoli saa irtisanoa ohjelmistosovelluksen käyttöoikeudesta tehdyn sopimuksen 1 kuukauden irtisanomisajalla, jos ohjelmistotoimittajan ehdot eivät muuta määritä. |
| Rekrytointirajoitus |
| Osapuoli ei saa toisen osapuolen suostumuksetta ottaa palvelukseensa, omistajaportaaseensa, hallitukseensa tai muihin vastaaviin asemiin toisen osapuolen yrityksessä tällaisessa asemassa ollutta henkilöä, joka on tehnyt keskeisiä palvelun tarkoittamia tehtäviä. Muu järjestely tällaisen henkilön työpanoksen tai asiantuntijuuden hankkimiseksi on kielletty. Tämä rekrytointirajoitus on voimassa palvelusopimuksen voimassaoloajan ja 6 kuukautta sen päättymisestä. |
| Rekrytointirajoituksen rikkomisesta seuraa sopimussakko, joka on rajoituksen vastaisesti yritykseen otetun henkilön siirtoa edeltävän kuuden kuukauden bruttopalkan suuruinen. |
| Rekrytointirajoitus ei ole voimassa, jos työsuhde on päättynyt työnantajasta johtuvasta syystä. |
| Sopimuksen siirtäminen ja muuttaminen |
| Sopimuksen siirto on sallittu vain toisen osapuolen kirjallisella suostumuksella. Muutokset sopimukseen on tehtävä osapuolten kesken kirjallisesti. Tämä ei koske sellaisia muutoksia, jossa toiselle osapuolelle on tässä sopimuksessa varattu oikeus muuttaa sopimusta yksipuolisesti tietyin perustein. |
| Sopimuksen osien erityisehdot |
| Sopimuksen ”asiakas” sarakkeiden tavoitteena on kiinnittää erityishuomiota töille, jotka kuuluvat asiakkaalle, mutta luettelo ei ole tyhjentävä eikä siinä välttämättä luetella kaikkia asiakkaan vastuulle kuuluvia töitä. |
| Tämän sopimuksen vaikutus aiemmin sovittuun |
| Tämä sopimus syrjäyttää kaikki osapuolten välillä aiemmin solmitut palvelusopimuksessa määriteltyjä palveluita koskevat sopimukset, ilmoitukset ja muut vastaavat. |
| Erimielisyyksien ratkaiseminen |
| Erimielisyydet ratkaistaan ensisijaisesti neuvottelemalla. Jos osapuolia tyydyttävää ratkaisua ei saada aikaan neuvottelemalla, asia ratkaistaan vastaajan kotipaikan käräjäoikeudessa. |
| Muut ehdot |
| Vain palvelusopimuksessa mainitut asiakirjat ovat osa sopimusta. |
